MÜZİK

Sinema Salonlarında Hint Müziği Esintisi

Pritam_04

18 Ağustos’ta vizyona giren Dangal’ın müziklerini yapan kompozitör ve müzik yönetmeni: Pritam Chakraborty

Bollywood’un merkezi Mumbai ve başkent Delhi haricinde, Hindistan’ın öyle bir şehri var ki; bu şehir, dünyanın yüzölçümü bakımından en büyük yedinci ülkesinin kültür başkenti sayılıyor. 1772’den 1911 yılına kadar İngiliz sömürgesinin başkenti olan Kolkata’da kitap satılmayan veya kitap okunmayan bir sokağa rastlamak neredeyse imkansız. Hindistan’ın haftalık kitap okuma ortalamasının 10 saat 43 dakika olduğunu ve bu ortalamanın da onları dünya birincisi yaptığını söylersek biraz önceki cümlenin mübalağa içermediğini de kanıtlamış oluruz. Hal böyle olunca; kültür şehri Kolkata’da, nobel ödüllü yazar ve bilim insanına rastlamak da olası hale geliyor. Kolkata’da doğan ya da eğitim gören beş kişinin Nobel sahibi olduğunu ve bunun Kolkata’yı, Tokyo ve Kyoto’dan sonra, Asya’daki en çok Nobel kazanan şehirler sıralamasında üçüncü sıraya yerleştirdiğini belirtmekte fayda var.

Kolkata’dan bu kadar bahsetmemizin nedenine gelince; Bollywood’un başarılı oyuncusu Aamir Khan’ın başrolde olduğu, Nitesh Tiwari’nin yönetmenliği üstlendiği ve ülkemizde 18 Ağustos’ta vizyona giren Dangal’ın müziklerini yapan kompozitör ve müzik yönetmeni Pritam Chakraborty’in de 1971’de Kolkata’da doğmuş olması.

2004’te Dhoom filminin müzikleri ile yıldızı parlayan Pritam, Hint klasik müziğini batının etkisinde yeniden yorumlayan kendine özgü bir müzik insanı. Sufi notalarını, Ghazai ritimlerinin içine ustalıkla geçiren kompozitör, babası Prodoh Chakraborty’nin çocuklar için açmış olduğu müzik okulunda çocuklara gitar çalmayı öğretirken Chandrabindu ve Jotugriher Pakhi gibi Bangla gruplarının da üyesi olmaya devam ediyordu ve o bunları yaparken, daha kolejli bir çocuktu.

Takvimler 1993’ü gösterdiğinde o kolejli çocuk, Pune’da Sinema Mühendisliği bölümünden mezun oldu ve televizyonun büyülü dünyası ile tanıştı; pek çok dizi için jingle hazırlayan Pritam, Macar film yönetmeni Istvan Gaal ile tanışıp ilk filminin ek müziklerini hazırlamaya başladı. Bu esnada Afrika müziklerini Kedar Avati’den öğreniyordu. Öğrenimi bittiğinde gözünü Bollywood’a diken Pritam Mumbai’ye taşındı.

Mumbai’ye taşındığında çalıştığı ilk yönetmen Sanjay Gandhvi oldu, onu sırası ile Saurabh Shukla, Shantanu Moitra ve Rajkumar Hirani izledi. Gadhvi’nin 2000 yapımı Tere Liye filminin müziklerini Pritam, Chandrajeet ile birlikte hazırladı, o zamanlar ikili sıkça birlikte müzik yaparlardı ve Jeet-Pritam olarak anılırlardı. Filmin müzikleri beğeni ile karşılanırken, film, aynı başarıyı gişede gösteremedi. İkilinin başarılı müziklerini bir kez daha kendi filminde dinlemek isteyen Gadhvi, şansını bu kez 2002 yılında Mere Yaar Ki Shaadi Hai filmi ile yeniden denedi, fakat sonuç ilkinden farklı olmadı. Nihayetinde Saurabh Shukla’nın Mudda-The Issue filminden sonra Jeet-Pritam ikilisi yollarını ayırdı ve Pritam yoluna solo devam etme kararı aldı. Lakin başarılı kompozitör ve müzik yönetmenini kötü kader takip etmeye devam ediyordu; çok iyi performans göstermeyen Fun 2shh – Dudes In The 10th Century (2003) ve Agnipankh (2004) filmleri için de besteler yaptı.

Tarih 2004’ü gösterdiğinde Pritam şeytanın bacağını kırmış ve başarılı bir yapımın müzik kadrosunda yer alabilmişti; yönetmen Gandhvi denemekten vazgeçmemiş ve Dhoom’la Bollywood’da hatrı sayılır bir başarı yakalamıştı. Dhroom’dan sonra Pritam, Chocolate (2005), Gangster (2006), Life in a Metro (2007) gibi başarılı yapımların müziklerini de besteledi. Tam da bu yıl içerisinde (2007) Pritam, Metro ismini taşıyan gurubunu kurdu. Ardından Bhool Bhulaiyaa (2007), Awarapan (2007), Dhan Dhana Dhan Goal (2007), Jab We Met (2007), Naqaab (2007) gibi pek çok yapımın müziklerini Metro ile birlikte hazırladı ve o zamandan beri gerek solo, gerek gurubu ile pek çok filmin müziklerini yapmaya devam etti.

 

Pritam kendisi ile yapılan röportajlardan birinde, film sektörünün popüler kültür etkisinde kaybolduğundan uzun ömürlü yapımların yok denecek kadar azaldığını dile getirmişti. Bu yorumundan dolayı ona katılıyor ve Dangal ile bu hayal kırıklığını tarihe gömmesini umuyoruz.

Gelelim Pritam’ın son harikalarından birisi olan Dangal’a. Hint biyografik spor-dram filmi olan Dangal; Mahavir Singh’ın gerçek hikayesine dayanıyor. Babita Kumari ve Geeta Phogat isimli iki küçük kız çocuğunun güreş eğitimi alarak büyüyüşlerini ve ataerkil toplumun onları törpülemek için elinden geleni ardına koymayışını izleyeceğiz. Bu kızların en büyük şansı, her zaman yanlarında kale gibi duran babaları Mahavir Singh. Onca mücadeleden sonra nihayetinde Geeta Phogat güreşte altın madalya kazanan ilk kadın güreşçi ünvanını elde eder. Pritam’ın bu film için hazırladığı müzikler de filmin ruhu gibi; sert, duygu yüklü, inişli çıkışlı ve ilham verici.

Filmin fragmanı:

Filmin trailer müziği:

Yazan: Serpil Şahin

 

Yorum yapmak için tıklayın

Yorum yapın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Çok Okunanlar

Türkiye'nin en zengin içerikli Kültür Sanat portalı.

Tüm haberlerimizi Cinemaximum Sinemalarında ücretsiz dağıtılan dergimiz ile de takip edebilirsiniz.

Copyright © 2016 Kültür Sanat. Türkiye'nin en eğlenceli Kültür Sanat dergisi.

YUKARI